Elever fik brugt låget – både deres eget og aluminiumsdåsernes

Der var naturligvis dåsesodavand på bordene, da 8.A fra Fjordbakkeskolen i Taulov var på virksomhedsbesøg hos Ball Beverage Packaging Fredericia A/S i industrikvarteret i Fredericia.

For dåser er den store fabriks metier. Nærmere bestemt op til 8 millioner dåser om dagen. Leveret til kendte mærker som for eksempel Coca-Cola og Carlsberg.

Som en del af et undervisningsforløb i projektet ”Bæredygtig Industri som Karrierevej”, var 8. klasses eleverne på besøg hos Ball. Det er et projekt, der både skal øge elevernes kendskab til mulighederne i industrien i Trekantområdet og styrke deres interesse for de naturvidenskabelige fag, så de får lyst til at vælge denne uddannelses- og karriereretning senere hen.

Forud for besøget havde eleverne blandt andet undersøgt forskellige metaller og deres egenskaber, regnet på dåsers rumfang og prøvet at 3D-printe låg til aluminiumsdåser.

Ud over at stimulere elevernes såkaldte STEM-kompetencer, skal undervisningsforløbene under ”Bæredygtig Industri som Karrierevej” også give eleverne viden om bæredygtighed og job- og karrieremuligheder i industrivirksomheder i Trekantområdet

Case: Brug låget

Overskriften for undervisningsforløbet er nemlig ”Brug låget” – og den gennemgående caseopgave går ud på at designe og producere et låg til en aluminiumsdåse.

Så da eleverne træder ud i den store, larmende produktionshal, er interessen og forforståelsen allerede vakt.

Uendelig mængder af dåser suser forbi på produktionslinjer, transportbånd og paller, men produktionslarmen er så høj – og ørepropperne så tætte – at det ikke giver mening for Training Manager Jacob Albertsen at forsøge at forklare noget for eleverne i produktionshallerne.

Til gengæld er der nok at tale om, spørge til og regne på, da eleverne kommer retur til mødelokalet:

- Hvis en maskine producerer 2200 dåser i minuttet, hvor mange dåser producerer den så i sekundet?

- Hvor mange år tager det at nedbryde en aluminiumsdåse i naturen?

- Hvad bruger vi stregkoderne på dåserne til og hvad betyder de enkelte bogstaver og cifre?

Sådan lyder nogle af spørgsmålene og opgaverne fra Jacob Albertsen.

Eleverne fra Fjordbakkeskolen kvitterer med nysgerrighed, svar og nye spørgsmål, og man mærker tydeligt, at eleverne trækker på deres matematiske og naturvidenskabelige kompetencer.

Eleverne fra Fjordbakkeskolen kvitterer med nysgerrighed, svar og nye spørgsmål, og man mærker tydeligt, at eleverne trækker på deres matematiske og naturvidenskabelige kompetencer.

Bæredygtig produktion

Ud over at stimulere elevernes såkaldte STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering, Mathematics), skal undervisningsforløbene under ”Bæredygtig Industri som Karrierevej” også give eleverne viden om bæredygtighed og job- og karrieremuligheder i industrivirksomheder i Trekantområdet.

Og både bæredygtighed og jobmuligheder giver folkene fra Ball gode eksempler på:

- Vores dåser bliver fremstillet af 100 procent genanvendeligt aluminium og 93 procent af de brugte dåser indsamles via Dansk Retursystem, fortæller Jacob Albertsen, mens han sætter sig på en sammenpresset klump af brugte dåser.

Global og lokal

HR Manager i Ball, Amalie Brix Kjær håber, at eleverne tager fra virksomheden med en større viden om bæredygtig produktion og job- og karrieremulighederne i industrien og hos Ball. Hun ser virksomhedsbesøgene som en langsigtet investering:

- Vi vil gerne markere os positivt lokalt. Vi laver bæredygtig emballage til verdenskendte produkter – og det bliver produceret lokalt. Det håber vi kan vække interesse og stolthed hos eleverne. Hvis vi kan påvirke de unges studievalg, er det fint, men det vigtigste for os er, at vi får stimuleret elevernes nysgerrighed og mod til at kaste sig ud i det og prøve det, siger Amalie Brix Kjær.

4376A78A-8F33-4192-BC9D-8D54989B280C

- Vi vil gerne markere os positivt lokalt. Vi laver bæredygtig emballage til verdenskendte produkter – og det bliver produceret lokalt. Det håber vi kan vække interesse og stolthed hos eleverne. Hvis vi kan påvirke de unges studievalg, er det fint, men det vigtigste for os er, at vi får stimuleret elevernes nysgerrighed og mod til at kaste sig ud i det og prøve det.

— Amalie Brix, Ball Beverage

Elever: Fedt at komme ud

Efter eleverne har løst opgaverne og svaret på en quiz, sidder klassekammeraterne Ella Thorfinn og Lea Bjaabjerg Hansen tilbage og kigger på dåserne og reflekterer over forløbet:

- Det er er fedt at komme ud og få lov til se noget nyt og spørge om en masse, siger Ella Thorfinn.

- Det giver lidt ekstra til oplevelsen, at vi skulle have sikkerhedsudstyr på, når vi skulle ud i produktionen. Jeg blev overrasket over, hvor stort det er, siger Lea Blaabjerg Hansen.

- Og hvor hurtigt det går, supplerer Ella Thorfinn.

De to klassekammerater overvejer at vælge gymnasiet, men synes, at de har fået god, ny viden om jobmulighederne i Ball som både ufaglært, faglært eller videregående uddannet.

- Jeg er positivt overrasket over, at der er så mange muligheder, siger Ella Thorfinn.

Lærer: God vekselvirkning

Fjordbakkeskoleelevernes matematiklærer, Kamal El-Qasem, synes forløbet har haft en god vekselvirkning mellem teorier, matematiske begreber og praksis.

- Vi har for eksempel kunnet bruge teorierne i praksis, når vi har designet og 3D-printet dåselågene på Makerspace. Og så har eleverne oplevet et vigtigt link mellem skolen og det lokale arbejdsmarked. Det tror jeg har været en øjenåbner for dem. Det fangede dem, siger Kamal El-Qasem.

FAKTA BALL

Ball Beverage Packaging Fredericia A/S er en del af den store amerikanske koncern Ball Corporation.

Fabrikken i Fredericia beskæftiger 168 ansatte og producerer på årsplan op til 2,2 milliarder aluminiumsdåser.

SKAL DIN SKOLE ELLER VIRKSOMHED VÆRE MED?

Katrine Flyman
Katrine Flyman
Katrine Flyman
Projektleder